دستگاه ضبط تصویر دوربین مدار بسته DVR

انواع دستگاه ضبط تصاویر سیستم های نظارتی

دستگاه ضبط تصاویر مهم ترین قسمت سیستم دوربین مداربسته محسوب می شود که وظیفه آن ضبط تصاویر دریافتی و پردازش و خروجی تصاویر است. انواع دستگاه های ضبط تصاویر سیستم های نظارتی بر اساس نوع سیگنال های آنالوگ و دیجیتال سیستم مدار بسته مشخص می شوند.

با توجه به تولید انواع مختلف دوربین مدار بسته نیاز به تولید انواع کاربردی تر و با قابلیت های بیشتر دستگاه های ضبط نیز مورد توجه سازندگان سیستم های امنیتی قرار گرفت.

اولین نسل دستگاه های ضبط تصاویر:

پرکاربردترین و اولین سیستم های دوربین مداربسته برای کاربری های عمومی نظیر کاربری های مسکونی و تجاری دوربین مداربسته آنالوگ است. در این نوع دوربین ها دریافت اطلاعات از طریق امواج آنالوگ صورت می پذیرد، در نتیجه، دستگاه ضبط مناسب این دوربین ها دستگاهی با قابلیت دریافت امواج آنالوگ است. دستگاه های ضبط دوربین های مداربسته آنالوگ به سه دسته تقسیم می شوند.

  • دستگاه ضبط VCR

نخستین دستگاه ضبط دوربین های آنالوگ بوده است که امروزه اثری از این نوع دستگاه ها در بازار موجود نیست.

  • دستگاه ضبط DVR

با ارتقا قابلیت های دوربین های آنالوگ اولیه دستگاه های ضبط نیزارتقا یافتند و دستگاه ضبط تصاویر DVR و پس از آن انواع جدیدتر این محصول به نام HD- DVR و XVR تولید شد. دستگاه ضبط تصاویر DVR مخصوص ضبط تصاویر دوربین های آنالوگ است و قابلیت تبدیل امواج آنالوگ به امواج دیجیتال را دارد و تصاویر را پس از پردازش با کیفیت بالا در هارد ذخیره می کند.

  • دستگاه ضبط کارتی DVR

کار دستگاه DVR  را انجام می دهند و کارت های ضبط تصاویر DVR قابلیت نصب روی مادربورد کامپیوتر را دارند. این نوع از دستگاه ها از نظر اشغال فضا و نصب مناسب فضاهای کوچک یا نیازمند نصب دوربین مخفی می باشند.

نسل قدیم دستگاه ضبط دوربین آنالوگ (VCR) تصاویر را به صورت آنالوگ دریافت و پردازش می کرد اما، دستگاه DVR تصاویر را به صورت آنالوگ دریافت و به تصاویر دیجیتال تبدیل می کند، در نتیجه، کیفیت ذخیره تصاویر بر روی هارد و خروجی تصاویر برای کاربر بالاتر است.

دستگاه های DVR با توجه به تعداد کانال و دوربین مورد نیاز :

  • دستگاه ضبط DVR 04CH

این دستگاه با ۴ کانال مناسب برای نصب ۱ تا ۴ دوربین است.

  • دستگاه ضبط DVR 08CH

این دستگاه دارای ۸ کانال و مناسب برای نصب ۱ تا ۸ دوربین است.

  • دستگاه ضبط DVR 16CH

این دستگاه ۱۶ کاناله و مناسب برای نصب ۱ تا ۱۶ دوربین است که به کاربری های قابل گسترش و پروژه های بزرگ توصیه میشود.

با تولید و گسترش نسل جدید دوربین های مداربسته، دستگاه های ضبط نیز متناسب با تکنولوژی جدید سیستم های امنیتی به روز شد.

نسل جدید، دوربین های مداربسته تحت شبکه هستند که از تکنولوژی IP و Wi-Fi برای پردازش و ارسال تصاویر استفاده می کنند. ضبط تصاویر در سیستم های نظارتی تحت شبکه به روش های زیر صورت می گیرد:

  • دستگاه ضبط NVR

تصاویر دریافتی دوربین مداربسته را به صورت دیجیتال ضبط و ذخیره می کند. کار با این دستگاه بسیار آسان بوده و پیچیدگی فنی خاصی ندارد.

  • سرور شبکه اینترنت

امروزه با وجود سیستم های کامپیوتری و شبکه جهانی اینترنت می توان به جای استفاده از دستگاه های ضبط تصاویر از سرور شبکه استفاده نمود و فقط کافی ست کامپیوتر شما سخت افزار مناسب را دارا باشد در آن صورت می تواند سرور شبکه خوبی برای راه اندازی سیستم امنیتی باشد.

  • SD کارت ضبط تصاویر

امروزه طراحان ، دوربین هایی با قابلیت نصب SD کارت ابداع کرده اند که برای مدت محدودی تصاویر ضبط شده را ذخیره می کنند.

دستگاه ضبط NVR و قابلیت های آن:

دستگاه ضبط تصاویر در سیستم های مداربسته تحت شبکه NVR نام دارد. طریقه طراحی این دستگاه به گونه ای است که علاوه بر ضبط تصاویر و پردازش با کیفیت دیجیتال میتوان آن ها را به عنوان سرور شبکه نیز مورد استفاده قرار داد. علی الخصوص، اگر POE باشند منبع تغذیه دوربین نیز هستند و کاربر را از کابل کشی برق جداگانه بی نیاز می سازند.

کاربرد NVR در سیستم های تحت شبکه چیست؟

مهم ترین قابلیت های دستگاه ضبط NVR به طور خلاصه شامل موارد زیر است.

  • قابلیت پردازش حرفه ای تصاویر
  • امکان مشاهده یکپارچه تصاویر
  • امکان بستر سازی با POE به منظور تغذیه برق دوربین ها
  • امکان تنظیمات ضبط به صورت حرفه ای
  • ضبط تصاویر با کیفیت دیجیتال

دسته بندی دستگاه های NVR

مهمترین دسته بندی آن از نظر تعداد کانال های تعبیه شده و نیز پهنای باند ورودی دستگاه می باشد.

اما انواع دستگاه NVR از نظر تعداد کانال شامل موارد زیر است.

  • NVR 4ch با قابلیت اتصال ۱ تا ۴ دوربین تحت شبکه
  • NVR 8ch با قابلیت اتصال ۱ تا ۸ دوربین تحت شبکه
  • NVR 16ch با قابلیت اتصال ۱ تا ۱۶ دوربین تحت شبکه
  • NVR 32ch با قابلیت اتصال ۱ تا ۳۲ دوربین تحت شبکه

البته، سازندگان سیستم های امنیتی دستگاه هایی با تعداد کانال های بیشتر نیز برای کاربری های بسیار گسترده و خاص تولید می کنند.

انتخاب دستگاه ضبط NVR  به دلیل اتصال به شبکه از حساسیت بیشتری نسبت دستگاه های DVR برخوردار است.زیرا که، پهنای باند ورودی دستگاه نشان دهنده میزان توانایی پردازش اطلاعات خواهد بود. بنابراین، برای اتصال دوربین هایی با کیفیت تصویر بسیار بالا ما نیاز به محاسبه ترافیک شبکه و انتخاب دستگاه طبق محاسبات انجام شده داریم. نصب فیزیکی دوربین های تحت شبکه بسیار آسان تر از نصب دوربین های آنالوگ است اما، مهندسی تنظیمات دستگاه های ضبط NVR و سیستم های تحت شبکه حساس تر از دوربین های آنالوگ است.

تفاوت دستگاه ضبط NVR و سرور شبکه در چیست؟

همان گونه که قبلا گفته شد در سیستم های امنیتی تحت شبکه برای اتصال به تکنولوژی IP ، بدون توجه به نوع با سیم و وایرلس آن، ما نیاز به سرور شبکه داریم. و گفتیم این سرور می تواند دستگاه NVR یا کامپیوتر باشد. اما برای پی بردن به تفاوت این دو نیاز به تعریفی از هر دو مورد داریم.

دستگاه ضبط NVR

یک دستگاه ضبط تصاویر به صورت دیجیتال در سیستم های امنیتی است که مختص به دوربین های تحت شبکه طراحی شده است.

دستگاه ضبط  NVR درواقع یک سرور است؛ اما، یک سرور تخصصی که به منظور اتصال دوربین های تحت شبکه به صورت کاملا مجزا و اختصاصی به شبکه جهانی اینترنت طراحی شده و کاربری دیگری ندارد.

سرور چیست؟

درواقع، کامپیوتر های شخصی همان سرور هستند که می توانند بستر اتصال دوربین های مداربسته تحت شبکه نیز باشند و با نرم افزار نصب شده تصاویر دوربین ها را دریافت و پردازش کرده و برای کاربران در هر جای دنیا ارسال کنند.

تفاوت NVR و سرور شبکه در چیست؟

مهتمرین تفاوت NVR و سرور در قیمت آن ها است. سیستم های کامپیوتری با توجه به برند و گرافیک بالایی که دارند و نیز کاربری های متنوع بسیار پر هزینه هستند اما، دستگاه های ضبط VNR  که مختص ضبط تصاویر دوربین های تحت شبکه طراحی شده اند از نظر اقتصادی بسیار به صرفه هستند.

البته، در پروژه های بزرگ قیمت سرور و دستگاه ضبط تقریبا باهم برابر می شود ، با این حال توصیه می شود برای اتصال دوربین های تحت شبکه تا جایی که ممکن است از دستگاه ضبط استفاده شود تا از این طریق علاوه بر اینکه سیستم کامپیوتر شما در اختیار دوربین قرار نمی گیرد، اطلاعات سیستم مرکزی شما از حملات سایبری در امان بوده و نیز شما برای کنترل تصاویر دوربین مداربسته یک سرور خصوصی دارید.

نکته بعدی در نصب آسان دستگاه NVR است. شما با یک کابل شبکه می توانید دوربین مداربسته تحت شبکه را به اینترنت وصل کنید. سپس با سرچ IP دوربین ها در دستگاه ضبط تنظیمات مورد نیاز دوربین را انجام دهید. با توجه به اینکه دستگاه ضبط و تنظیمات آن مختص سیستم های دوربین مداربسته طراحی شده به راحتی نصب می شود اما، شما برای استفاده از سرور نیاز به نصب نرم افزار و تنظیمات پیچیده دارید.

گفتیم دستگاه ضبط می تواند منبع تغذیه دوربین باشد و برای تامین برق سیستم نظارتی نیاز به کابل کشی مجزا نداریم. اگر دستگاه NVR دارای خروجی POE باشد می تواند هم زمان با ضبط تصاویر برق سیستم را نیز فراهم نماید. دستگاه های دارای خروجی POE گران تر هستند. اگر بخواهید از سرور به عنوان بستر اتصال به شبکه استفاده کنید باید برای تغذیه از سوئیچ POE ،که بسیار پر هزینه است، استفاده نمایید.

دستگاه های NVR نرم افزارهای ساده ای دارند که به راحتی تنظیم می شوند. مزیت سرور بر دستگاه ضبط این است که سرور توانایی استفاده از نرم افزارهای پیچیده تر را دارد.

سرور نسبت به دستگاه NVR انعطاف پذیرتر است. دستگاه های ضبط تعداد مشخصی کانال و پورت دارند، در حالیکه، سرور از این نظر محدودیتی ندارد. در نتیجه، اگر شما  به افزایش تعداد دوربین ها نیاز دارید در صورت استفاده از سرور به راحتی هر تعداد دوربین که لازم دارید را اضافه می کنید اما، اگر از دستگاه NVR برای ضبط تصاویر استفاده می کنید که پورت لازم را ندارد ناچار به تعویض و ارتقا دستگاه هستید.

مزیت دیگری که سرور نسبت به NVR دارد چند وجهی بودن آن است. شما می توانید همزمان از سرور دوربین مداربسته برای کاربری های دیگر نیز استفاده کنید ولی، دستگاه ضبط تنها مختص به دوربین مداربسته است و کاربری دیگری ندارد.

نکات مهم در ارتباط با انتخاب دستگاه ضبط تصاویر سیستم نظارتی:

  • برند دستگاه ضبط

سازندگان و طراحان دوربین های مداربسته و دستگاه های ضبط تصاویر برند های شناخته شده ای هستند.

  • تعداد کانال

در انتخاب دستگاه ضبط تعداد دوربین مورد نیاز تعیین کننده تعداد کانال دستگاه ضبط است. دستگاه های ضبط تصاویر دوربین های مداربسته معمولا ۴، ۸ و ۱۶ کاناله هستند. البته دستگاه هایی با تعداد کانال های بیشتر نیز در بازار موجود می باشد که استفاده از آن ها به تعداد بالای دوربین و نوع کاربری بستگی دارد.

  • رزولوشن

هر چه کیفیت رزولوشن تصویر و تعداد فریم های دستگاه ضبط بالاتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است.

  • نرم افزار انتقال تصاویر

سازندگان سیستم های امنیتی برای تامین امنیت بیشتر نرم افزارهای داخلی مختلفی برای انتقال تصویر تولید می کنند.

  • تعداد و ظرفیت هارد

هر دستگاه ضبط تعداد هارد مشخصی را پشتیبانی می کند. این ویژگی با توجه به گستره و سطح فضای تحت نظارت و نیز زمان مورد نیاز برای ضبط تصاویر اهمیت دارد.

عوامل موثر بر قیمت دستگاه های ضبط تصاویر امنیتی چیست؟

از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت دستگاه های ضبط برند سازنده این محصولات است. نام طراح و سازنده محصول امنیتی تاثیر فراوانی بر قیمت دستگاه ضبط دارد. پس از آن، تعداد کانال های دستگاه ضبط نیز در تعیین قیمت آن موثر است.

همچنین، هر چه کیفیت رزولوشن دستگاه در ضبط تصاویر بالاتر و تعداد فریم های یک تصویر بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است.

علاوه بر رزولوشن، قابلیت دستگاه در پشتیبانی تعداد هارد و نیز خروجی ها بر قیمت نهایی دستگاه ضبط تصاویر موثر می باشد.

شرکت دژایرانیان عرضه کننده انواع دستگاه های ضبط دوربین مداربسته بوده و همچنین آمادگی همکاری با سازمان ها و ارگان های مختلف را دارا می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید دوربین های مدار بسته می توانید با شماره 88392736-021 تماس حاصل فرمایید.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست