یکی از مباحث مهم در سیستم های مدار بسته پهنای باند می باشد که به صورت مستقیم در هزینه های موجود تاثیرگذار می باشد. در مبحث شبکه پهنای باند, حجم اطلاعاتی که از نقطه ای به نقطه ای دیگر منتقل می شود را Bandwidth می نامند.
پهنای باند روی سرعت انتقال اطلاعات هم تاثیر دارد ولی صرفا و به تنهایی تعیین کننده آن در شبکه نمی باشد و عوامل دیگری نیز بر سرعت انتقال اطلاعات تاثیر گذار هستند.

نکته ای که در این باره حائز اهمیت است محدودیت پهنای باند می باشد به خصوص اگر تعداد دوربین های زیادی در محل نصب شده باشند و ابعاد پروژه بزرگ باشد. در نتیجه آشنایی کامل با نحوه محاسبات آن نیز مورد نیاز است.
در ابتدای امر ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که هر دوربین بر اساس نوع طراحی خاص خود میزان مشخصی از پهنای باند را برای ارسال اطلاعات اشغال می کند. همچنین این نکته قابل ذکر است که در هنگام نصب باید در محاسبه مقدار مصرف پهنای باند توسط کلیه دوربین ها و به دست آوردن میزان کل و مقایسه آن با پهنای باندی که در اختیار داریم دقت لازم و کافی را داشت. 
در یک سیستم مداربسته عوامل متعددی بر مصرف پهنای باند تاثیر دارند که عبارتند از: 

1. فرمت فشرده سازی

هر چه تصویر مورد نظر از کیفیت بالاتری برخوردار باشد حجم بیشتری را هم اشغال خواهد کرد در نتیجه یکی از عوامل موثر بر حجم تصاویر کیفیت آنهاست . به همین خاطر در انتقال انها نیز پهنای باند بیشتری مصرف می شود.

همانطور که در مطالب قبلی گفتیم فرمت های فشرده سازی مختلفی برای کم کردن حجم تصاویر ویدئویی وجود دارند که هر کدام می توانند تا مقدار مشخصی از حجم تصاویر کاسته و در نتیجه با توجه به خروجی متفاوت هر کدام توجه به این نکته با اهمیت است که در دستگاه های شما از کدام یک استفاده می شود.

از جمله فرمت های فشرده سازی در دوربین مداربسته می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • MPEG4: یک فرمت قدیمی بوده که در حال حاضر نیز در بعضی از دوربین های مداربسته یا دستگاه های ضبط استفاده می شود.
  • فرمت H.264: رایجترین فرمت فشرده سازی در تصاویر دوربین مداربسته تا قبل از به وجود آمدن ورژن های جدید تر مثل H.265 بود.
  • فرمت H.265: نسبت به H.264 دارای نرخ دو برابری فشرده سازی با حفظ کیفیت تصاویر می باشد.
  • فرمت H.265+:  بهترین نوع کدگذاری در دوربین های مدار بسته برای فشرده سازی تصاویر ویدئویی محسوب می گردد.

2. فریم ریت

تعداد فریم در تصاویر می تواند به صورت مستقیم بر مصرف پهنای باند تاثیر گذار باشد. اغلب دوربین ها دارای نرخ فریم 25 تا 30 FPS می باشند. این میزان در دستگاه ها قابل تنظیم بوده و هر چه مقداری که کمتر باشد بهتر است. 

3. رزولوشن دوربین و نسبت تصویر

رزولوشن دوربین مداربسته تعیین کننده کیفیت تصاویر می باشد. هرچقدر که رزولوشن بالاتر باشد حجم تصاویر بیشتر بوده و پهنای باند بیشتری را اشغال می کند. علاوه بر این , دیگر فاکتور تاثیرگذار نسبت تصویر است. نسبت پهنا به ارتفاع یک فریم را نسبت تصویر می نامند. این نسبت را با اعداد ۴:۳، ۱۶:۹ و … نمایش می دهند. با توجه به اینکه نسبت تصویر ۱۶:۹ تصویر بزرگتری را ارائه می دهد بنابراین پهنای باند بیشتری را نیز اشغال می کند. 

4. تعداد دوربین های نصب شده

از دیگر عوامل تاثیر گذار روی میزان پهنای باند میتوان تعداد دوربین های به کار برده شده در شبکه را نام برد.همانطور که در قسمت های قبل هم ذکر شد هر دوربین مقداری از پهنای باند را اشغال می کند و در مجموع بر میزان پهنای باند کل موثر است. این نکته نیز قابل توجه می باشد که هر شبکه پهنای باند محدودی را در اختیار دارد و هرچقدر تعداد دوربین ها بیشتر شود میزان آن بیشتر کاهش می یابد. 

5. حالت های مختلف ضبط

برای ضبط در دستگاه های ضبط حالات مختلفی وجود دارد مانند حالت حرکت یا حالت روز و شب و … که انتخاب هر کدام از این حالات ها می تواند بر حجم تصاویر اثر گذاشته و مصرف پهنای باند را کم و زیاد کند. برای مثال اگر که حالت ضبط را بر روی ضبط حساس به حرکت بگذاریم اگر تصویر مورد نظر اولیه در مدت زمان زیادی به همان صورت اولیه و بدون وجود محرک باقی بماند و هیچ عامل متحرکی وارد آن نشود دوربین تصاویر یکسان پشت سر هم حذف خواهد کرد تا زمانی که سوژه ای وارد تصویر شود که منجر به شروع ضبط شود.که این کار تا حد بسیار زیادی روی کاهش مصرف پهنای باند و حجم تصاویر تاثیر دارد.

6. نوع کاربری، تراکم سوژه ها در تصویر ، محل نصب دوربین

محیطی که دوربین در آن نصب می گردد هر چقدر شلوغ و پر رفت و آمد تر باشد پیچیدگی تصاویر هم بیشتر بوده و حجم آنها نیز افزایش می یابد در نتیجه پهنای باند بیشتری اشغال می شود. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست