دوربین تحت شبکه (IP Camera)

دوربین شبکه که با نام دوربین IP نیز شناخته می شود، به نوعی ساده ترین شکل ترکبی از یک دوربین مدار بسته و یک کامپیوتر است.

اصلی ترین قسمت های دوربین مدار بسته عبارتند از: سنسور تصویر، لنز، حافظه و پردازنده ( یک یا چند عدد ) از پردازنده های دوربین برای انجام اعمالی مانند فشرده سازی، پردازش تصویر، آنالیز ویدئو و سیستم های شبکه استفاده می شود. حافظه برای حفظ برنامه های دوربین و ضبط محلی تصاویر دوربین مورد استفاده قرار می گیرد.

دوربین شبکه هم مانند یک رایانه، IP خاص خود را در شبکه خواهد داشت.

تفاوت اصلی دوربین های شبکه و دوربین های وب در این مورد است که دوربین وب از طریق USB به رایانه وصل می شود و نرم افزار ان باید در کامپیوتر نصب شود اما دوربین شبکه مستقیما به شبکه وصل می شود و این اتصال می تواند در هر نقطه از شبکه انجام گیرد.

دوربین شبکه را می توان طوری تنظیم کرد که تصاویر را در طول شبکه برای ضبظ و بازدید ارسال کند. ضبط دوربین هم می تواند به صورت دائمی، برنامه ریزی شده، حساسیت به حرکت یا دستور مستقیم صورت گیرد.

در زیر به بررسی خصوصیات دوربین های تحت شبکه می پردازیم:

صرفه اقتصادی (Cost Advantage)

کاهش هزینه کابل کشی علی الخصوص در پروژه های بزرگ

رزولیشن یا تفکیک پذیری

متفاوت از دوربین‌های آنالوگ که رزولیشن آنها با TVL یا تی وی لاین مشخص می‌شد (تعداد خطوط افقی که در تصویر موجود است) در دوربین‌ها تحت شبکه رزولیشن به پیکسل عنوان می‌شود.

عملکرد در نور کم

دوربین‌های تحت شبکه اولیه عملکرد مناسبی در نور کم و تاریکی نداشتند و مکانیزم جبران‌کننده آنها نیز باعث کاهش تعداد فریم‌ها در تصویر می‌شد که نتیجه ی آن به یک تصویر بی کیفیت و نامنظم می‌انجامید.

اما دوربین‌های امروزی می‌توانند تصویر نسبتا مناسبی را ایجاد کنند و از نور موجود در محیط استفاده مناسب را بکنند.

امنیت انتقال تصاویر

با استفاده از رمزگزاری های پیچیده و مسدود کردن IP های ناشناس از داده های دوربین ها محافظت می شود. علاوه بر این اطلاعاتی به تصاویر اضافه می شود که اصالت آن را به مراجع قانونی به اثبات برساند.

Power over Ethernet

به این معنا که دوربین ها با همان کابل شبکه قابل تغذیه اند و این نیاز به یک کابل اضافه را جهت تغذیه دوربین از بین می‌برد.

پیشرفت‌های جدید این امکان را فارهم کرده که تجهیزات پر مصرف تر مانند دوربین‌های با قابلیت پن تیلت و زوم را نیز بتوان با همان کابل دیتا تغذیه کرد.

در مقایسه با دوربین‌های آنالوگ که به یک کالب جداگانه برای تغذیه نیاز داشتند این قابلیت موجب صرفه جویی در زمان و هزینه کابل کشی خواهد شد.

محدودیت طول کابل

در موقع نصب دوربین‌های شبکه نیز مانند دوربین‌های انالوگ باید به محدودیت فاصیه آنها و طول کابل توجه داشت.

داده‌ها بر روی کابل Cat5 دارای محدودیت مسافت تا ۱۰۰ متر است. با این حال تقویت‌کننده‌هایی وجود دارند که به راحتی این مسافت به ۲۰۰ متر افزایش می‌دهند و با استفاده از تجهیزات پیچیده‌تر می‌توان این مسافت را تا ۵۰۰ متر نیز افزایش داد.

ثبت رخداد ها و تصویر برداری هوشمند

در دوربین های تحت شبکه می توان در زمان هایی که تصویر برداری مورد نیاز نیست فعالیت دوربین را متوقف نموده و تنها در زمان های لازم و یا بلافاصله پس از وقوع یک رخداد تصویر برداری را فعال کرد. اگر دوربین در تمام مدت فعال باشد، حجم تصاویر ضبط شده بسیار زیاد می شود. اینگونه قابلیت ها در قالب نرم افزار دوربین براحتی پیاده سازی می شود.
دوربین های تحت شبکه توانایی تشخیص حرکت یا motion detection دارند. علاوه بر این امکان مدیریت آلارم با قابلیت تنظیم حساسیت و موقعیت حرکت در تصویر نیز وجود دارد. ورودی های I/O امکان وصل انواع سنسورهای مختلف اعم از دود و گاز را به دوربین میدهد.

شرکت دژایرانیان با کیفیت ترین و به روز ترین مدل های دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا IP را عرضه می کند و همواره با حضور کادری با تجربه پاسخگوی سوالات و اشکالات شما عزیزان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید دوربین های مدار بسته می توانید با شماره 88392736-021 تماس حاصل فرمایید.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست